اقدامات بهداشت جهانی در قبال نمک

با حمایت از برنامه اقدام WHO، اقدام جهانی نمک، شکر و سلامت (WASSH)، در سال 2005 برای تشویق کاهش سدیم در سراسر جهان تأسیس شد و در حال حاضر دارای اعضای متخصص در 100 کشور است.

کشورهای سراسر جهان تشویق شدند تا برنامه اقدام WHO را از طریق پنج جزء کلیدی اجرا کنند: نظارت، فرمول مجدد محصول، برچسب گذاری استاندارد شده مواد غذایی، دانش و محیط زیست.

در سطح جهانی تعداد کشورهایی که رویکردهای متفاوتی را اجرا می کنند افزایش یافته است. اما هیچکدام هنوز به کاهش نسبی 30 درصدی در مصرف نمک صورتی طبیعی از ابتدا نرسیده اند.

استراتژی‌های اصلاح فرمول‌بندی احتمالاً در کشورهایی که بخش زیادی از نمک رژیمی از غذاهای بسته‌بندی شده و مواد غذایی تهیه‌شده در خارج از خانه تهیه می‌شود مؤثرتر است، در حالی که جایگزینی نمک ممکن است در کشورهایی که استفاده گسترده از نمک اختیاری وجود دارد مؤثرتر باشد.

مصرف کنونی نمک دریایی ایرانی در منطقه مدیترانه شرقی (EMR) با مصرف متوسط ​​بیش از 12 گرم برای هر نفر در روز بسیار بالا است که بیش از دو برابر میزان توصیه شده توسط WHO است.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) اقداماتی را برای توسعه چارچوب برنامه های اقدام کاهش نمک آغاز کردند و برخی توانستند به کاهش 20 درصدی نمک در نان دست یابند.

نان یک غذای اصلی محبوب در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و یکی از عوامل اصلی نمک در رژیم غذایی است. مداخلات کاهش نمک در منطقه مدیترانه شرقی بر کمپین های آگاهی برای کمک به مصرف کنندگان در انتخاب آگاهانه و فرمول مجدد محصول برای کاهش محتوای نمک تصفیه شده خوراکی در غذاهای فرآوری شده تمرکز دارد.

در امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) بیش از 75 درصد از مرگ و میرها در سال به بیماری های غیرواگیر مربوط می شود که در حدود نیمی از کل مرگ و میرها، بیماری های قلبی عروقی نقش دارند.

شواهد نشان می دهد که فشار خون بالا در میان بزرگسالان شایع تر است. با میزان شیوع 53 درصد و 47 درصد در بین زنان و مردان در امارات متحده عربی.

با وجود این، فشار خون بالا و شیوع بیماری های قلبی در میان جمعیت جوان در حال افزایش است و بنابراین استراتژی های کاهش نمک سیاه خوراکی باید با اقدامات جدی مورد توجه قرار گیرد.

یک مطالعه اخیر در میان ساکنان بزرگسال امارات متحده عربی، دفع 24 ساعته سدیم ادراری را اندازه گیری کرد و نشان داد که حدود دو سوم از شرکت کنندگان به طور قابل توجهی از دوز توصیه شده سدیم از میانگین 2700 میلی گرم در روز فراتر رفته بودند.

  • منابع:
  1. Impact of a Nutrition Education Intervention on Salt/Sodium Related Knowledge, Attitude, and Practice of University Students
  • تبلیغات:
  1. چگونه در ایتالیا امید به زندگی را توانستند افزایش دهند!
  2. رویت اژدهایی که درون اقیانوس آرام زندگی می کند!
  3. چرم که می تواند گوسفند را زنده کند
  4. آیا می دانستید اولین شعر نیما با نام برنج شمال سروده شد!