لامپ ال ای دی چرخ خیاطی که باعث ازدواج زوج بازیگر ایرانی شد

یکی از انواع لامپ های ال ای دی، کریستال های نیمه هادی ویژه ای هستند که ولتاژ الکتریکی را به نور مرئی تبدیل می کنند، علامت اختصاری LED مخفف Light Emitting Diodes است.

لامپ ال ای دی چرخ خیاطی را می توان به صورت های گوناگونی تهیه کرد.

یک نقطه عطف، توسعه LED سفید توسط شرکت ژاپنی Nichia در سال 1996 بود، با کمک مبدل های رنگی، نور یک تراشه LED آبی را می توان به سفید تبدیل کرد.

رئیس تحقیقات نیچیا در آن زمان، آقای شوجی ناکامورا، جایزه نوبل فیزیک را همراه با سایر محققان در سال 2014 به دلیل “اختراعی برای بزرگترین منفعت بشر” دریافت کرد.

ال ای دی های Auer Signal در رنگ های مختلف موجود است، رنگ های استاندارد عبارتند از: قرمز، زرد، سبز، آبی، شفاف، نارنجی و زرد.

چراغ های چند رنگ سری R نیز رنگ های فیروزه ای و سرخابی را تولید می کنند.

تراشه LED بر روی قسمت پایینی بازتابنده نصب شده است، این چاه بازتابنده روی کاتد یافت می شود.

برای اجازه دادن به جریان بین کاتد و آند، یک سیم طلایی (که سیم پیوند نیز نامیده می شود) آند را با تراشه LED روی کاتد متصل می کند.

این ساختار توسط یک لنز پلاستیکی یا رزین اپوکسی محافظت می شود.

تراشه یک LED یک عنصر نیمه هادی است، یک نیمه رسانا از دو کریستال سیلیکون تشکیل شده است که هر کدام با اتم های خارجی دیگر مخلوط شده اند.

اگر این کریستال‌های دوپ‌شده متفاوت به یکدیگر متصل شوند، یک «پیوند pn» در لایه مرزی آن‌ها رخ می‌دهد که به موجب آن یک طرف کریستال متعاقباً دارای الکترون‌های اضافی (n-کریستال) است، در حالی که طرف دیگر دارای کمبود الکترون است (p کریستال).

اتم هایی که به این دلیل الکترون آنها از دست رفته است، الکترون های معیوب یا “حفره” نامیده می شوند،  لایه n به کاتد و لایه p به آند متصل است.